perjantai 15. joulukuuta 2017

Haastepiirissä Katja Heinonen



[Haastepiiri on SPR Varsinais-Suomen piirin toimijoiden oma mahdollisuus haastaa mukaan muita toimijoita yli osaston rajojen. Haasteen saaja voi olla vapaaehtoinen, jäsen, työntekijä tms. - niin uusi kuin vanha tekijäkin!


1. Kuka olet?


Olen Katja Heinonen Mynämäestä. Lapsuuteni olen asunut Mynämäen Karjalassa, mutta viimeiset yli 20 vuotta olen jo asunut Mynämäen keskustassa, Kivistönmäessä. Ammatiltani olen lastentarhanopettaja ja sitä työtä olen tehnyt Mynämäen varhaiskasvatuksessa jo pitkään, mutta tällä hetkellä teen töitä myyntiedustajana.

2. Mitä kaikkea osastossasi tapahtuu?

Mynämäen osasto on todella vireä ja toiminnallinen osasto! Meillä on Apuommelkerho, joka tekee porukassa lahjoituskankaista vaatteita, jotka viedään Kalkkuun ja sitä kautta tietysti maailmalle niitä tarvitseville. Perinteinen ystävätoiminta on osastossamme vankalla pohjalla sekä myöskin jokin aika sitten uuteen nousuun lähtenyt ensiapuryhmä. Siinä olen itse ryhmän varajohtajana. Lisäksi meillä on vireä Reddie Kids-kerho sekä nettiparkki, jossa seniorit voivat harjoitella monipuolisesti tietokoneen käyttöä.

3. Mikä on roolisi ja miten olet lähtenyt toimintaan mukaan?

Mukaan toimintaan innostuin jo lapsena kun äiti ja isä olivat mukana ensiapuryhmässä. Niissä harjoituksissa oli tosi jännää ja aikuisena sitten kävin kurssit tietysti itsekkin. Kallion Airi ja Reino houkuttelivat minut mukaan ryhmätoimintaan ja se olikin sitten menoa... Nykyään olen ryhmässämme enää varajohtajana, mutta aiemmin olin myös pariin otteeseen osaston hallituksessa. Tällä hetkellä olen vielä osastomme valmiustoiminnan sekä ja henkisen tuen toiminnan yhdyshenkilö. Lisäksi toimin Turun seudun henkisen tuen ryhmässä ja olen mukana Vapepan Mynämäen paikallistoimikunnassa.

4. Mikä on toiminnassa parasta, mitä se antaa?

Toiminnassa on parasta, kun huomaa, että joku todella saa apua itselleen. Varsinkin henkisen tuen ryhmässä toimimisen koen erittäin palkitsevana. Ihmisten vilpitön kiitos siitä, että joku tuntematon tulee luo, ja haluaa auttaa, kun maailma on romahtanut esim.lähiomaisen äkillisen kuoleman takia, tekee tämänkaltaisesta melko raskaastakin vapaaehtoistyöstä erittäin palkitsevaa. Punaisesen  Ristin toiminnassa olen myös tutustunut lukuisiin ihaniin ja samanhenkisiin ihmisiin, joista suuri osa on myös hyviä ystäviäni!

5. Kolme syytä lähteä mukaan vapaaehtoistoimintaan

Punaisen Ristin toimintaan kannattaa lähteä mukaan, jos haluaa olla tekemisissä mukavien ihmisten kanssa, haluaa hyödyllistä tekemistä ja kuulua johonkin fiksuun järjestöön.

6. Vapaa sana

Toivon iloa ja valoa kaikille Punaisen Ristin toiminnassa mukana oleville!

7. Kenet haastat seuraavaksi?  

Haastan seuraavaksi mukaan hyvän ystäväni Päivi Salovaaran Raision osastosta. Hän on pitkän linjan toimija, jolla on sydän paikallaan!