perjantai 14. heinäkuuta 2017

Nuorten opintomatka Englantiin 18.-22.6.2017

Kirjoittajat: opintomatkan tehneet vapaaehtoiset

Teksti sekä suomeksi että ruotsiksi, katsothan kuvat alas asti!

OPINTOMATKA ENGLANTIIN

Sunnuntaina 18.6.2017 Varsinais-Suomen Punaisen Ristin kahdeksan nuorta lähti viiden päivän opintomatkalle Englantiin. Tarkoitus oli tutustua British Red Crossin toimintaan sekä erityisesti pakolais- ja turvapaikanhakijatyötä tekeviin tahoihin. Matkaan lähtivät Henrika, Emma, Katja, Emilia, Mikko, Ilmari, Ronja ja Sara. Opintomatkaa oltiin suunniteltu jo noin vuosi yhdessä vapaaehtoisen, Henrikan, nuorisotoiminnan suunnittelija Saran ja Englannin kontaktien Teddyn ja Melinan kanssa. Matkaan osallistuvilta nuorilta pyydettiin myös vinkkejä kaupunkeihin tutustumiseen liittyviin aktiviteetteihin.

Suurin osa nuorista olivat toisilleen jo entuudestaan tuttuja, muutama uusi kasvo lähti mukaan matkaan. Porukka sulautui nopeasti yhteen ja tunnelma oli väsymyksestä huolimatta heti katossa. Monet vapaaehtoisista ovat toimineet Suomen Punaisen Ristin vapaaehtoisena jo useamman vuoden niin ensiavussa, nuorisotyön piirissä kuin monikulttuurisuustoiminnan puolella.

Maanantai
Maanantaina pääsimme tutustumaan British Red Crossin Lontoon toimistoon, joka oli valtava. Tapasimme siellä Hugon ja hän kertoi omasta tehtävästään maahanmuuttoon liittyvissä asioissa sekä yleisesti Englannin Punaisen Ristin maahanmuutto toiminnasta. Huomasimme, että maidemme tavat ovat kovin erilaiset maahanmuuttajien kotoutusohjelmien suhteen. Suurin eroavuus on, että Englannissa ei ole lainkaan vastaanottokeskuksia kuten Suomessa.

Tiistai
Tiistaina tapasimme Melinan hotellilla ja suuntasimme jalkaisin kohti British Red Crossin Canterburyn toimistoa. Toimistolla tapasimme Benin, joka suunnittelee nuorten toimintaa alueellaan. Vertailimme British Red Crossin ja Suomen Punaisen Ristin toimintaa ja huomasimme, että meissä todella on paljon samaa!
Iltapäivällä ohjelmassa oli opastettu Canterburyn kävelykierros, jossa opas kertoi tarinoita mm. linnan kummituksesta ja Canterburyn historiasta.

Keskiviikko
Aamulla lähdimme bussilla kohti Folkestonen kaupunkia, missä pääsimme tutustumaan Kent Refugee Action Networkin toimintaan. Heidän tavoitteenaan on auttaa ja tukea nuoria, yksin maahan tulleita turvapaikanhakijoita arjessa. Tutustuimme nuoriin sekä työntekijöihin samalla kun kävelimme kauniissa Folkestonen maisemissa rantaa pitkin. Iltapäivästä saavuimme takaisin Canterburyyn ja pidimme piknik-päivällisen läheisessä puistossa. Se oli hyvä tapa päättää reissu rennoissa merkeissä ihastellen idyllistä kaupunkia viimeisen kerran.

Torstai
Ryhmän kotimatka oli alkanut. Aamulla olikin aikainen lähtö kentälle ja Sara otti hieman etumatkaa koska matkasi logistiikkasyistä junalla kun me muut pääsimme minibussilla. Väsyneinä mutta erittäin tyytyväisinä voimme kiittää kaikkia osallistujia tästä unohtumattomasta matkasta! Matka kokonaisuudessaan oli mielenkiintoinen, rento ja kaikella tavalla antoisa. Suuri kiitos Teddylle ja Melinalle jotka järjestivät hienosti ohjelman kaikille viidelle päivälle.

STUDIERESA TILL ENGLAND

På söndag 18.6.17 åkte åtta medlemmar av Egentliga-Finlands Röda Korsets ungdomar på fem dagars studieresa till England. Med på resan åkte Henrika, Emma, Katja, Emilia, Mikko, Ilmari, Ronja och Sara. Resan har varit planerad redan i ett års tid av den frivilliga Henrika, ungdoms koordinatorn Sara och Englands kontakterna, Teddy och Melina. De frivilliga blev tillfrågade om önskemål av fritidsaktiviteter under resan.

Flesta av de frivilliga var redan bekanta från förr, men några nya ansikten kom också med på resan. Trots nya bekanta samt trötthet var gruppens stämning omedelbart på topp. De flesta av gruppen har i flera år redan fungerat som aktiva frivilliga i Finlands Röda Korset inom första hjälp, ungdomsverksamhet och mångkulturell verksamhet.

Måndag
På måndag besökte vi British Red Cross London Office som verkligen var enorm. I London kontoret träffade vi Hugo som berättade mer om hans uppgift som koordinator för asylsökanden och allmänt om Englands Röda Korsets program för asylsökanden. Vad vi lagade märke till var skillnaderna mellan programmet till asylsökanden mellan våra länder. Dessa skillnader var ganska så stora, t.ex. i England har dom inte alls mottagningscentraler, vilket vi har i Finland.

Tisdag
Vi blev mötta av Melina vid hotellet på morgon och därifrån tog vi oss till Canterburys Office där Ben var emot oss. Ben planerar ungdomsverksamheten vid hans region. Vi jämförde British Red Cross och Finlands Röda Korset och märkte att det fanns mycket gemensamt i verksamheterna inom första hjälp och ungdomsverksamhet. På eftermiddagen gick vi med på en guidad tur där guiden berättade om Canterburys historia och spöken som spökar på gamla slottet.

Onsdag
Vi åkte iväg med lokalbuss mot staden Folkestone där vi fick bekanta oss med Kent Refugee Action Networks verksamheten. Deras huvudsakliga uppgift är att hjälpa och stöda unga asylsökanden i vardagen som kommit  till Finland alena. Vi fick lära känna dessa ungdomar samt deras ledare under promenaden till stranden och runt i staden.
På eftermiddagen hade vi bestämt oss för att ha picknick i en park i Canterbury tillsammans med Melina och Teddy. Det var ett bra sätt att njuta av gott sällskap och beundra den vackra och idylliska staden för sista gången.

Torsdag
Hemresan har börjat. Väckningen var tidig, speciellt för Sara som tog tåg medan vi andra fick resa med minibuss till flygplatsen. Trötta men nöjda kan vi tacka alla deltagaren för en lyckad resa. I helheten har vi haft en fin, intressant och lärorik resa. Stort tack till Teddy och Melina som ordnade program för oss till alla fem dagar.